|
Sziklavár 2005 ádventi szám
Sziklavár
A
Csákvár - Bicske - Csabdi Társult Evangélikus
Egyházközség gyülekezeti lapja
2005.
adventi szám
Tanúul
hívom ma ellenetek az eget és a földet, hogy előtökbe adtam az
életet és a halált, az áldást és az átkot. Válaszd hát az életet,
hogy élhess te és utódaid is!
Szeresd
az URat, a te Istenedet, hallgass szavára, és ragaszkodj hozzá, mert
így élhetsz.
5Móz.
30,19 - 20a
Szeretett
Testvéreim az Úr Jézus Krisztusban!
2006
a választások éve. Újra véleményt kell nyilvánítania az országnak,
hogy kik legyenek azok, akik képviselik az állampolgárok véleményét
és akaratát - a parlamentben és településünk
önkormányzatában. Bizonyos értelemben nagy öröm ez, hiszen még
sokan emlékeznek arra az időre, amikor a magyar népnek nem volt sem
beleszólási joga, sem lehetősége az ország irányításába.
Ugyanakkor
ez nagy felelősség is. Hiszen nem szabad csak a pillanatnyi
helyzetet látnunk, a jelenlegi politikai és gazdasági helyzetet,
hanem látnunk kell azokat az irányvonalakat, amelyek meghatározzák
a jövőt: gyermekeink és unokáink életét.
Ha
felidézzük történelmünk egyes eseményeit, láthatjuk, hogy nem csak
a pillanatnyi helyzet érlelt meg lépéseket, hanem a magyarság
jövője is. Magyar őseink nem csak magukra gondolva érkeztek a
Kárpát medencébe, ha-nem azért is, hogy gyermekeiknek,
leszármazottaiknak otthonuk legyen. István király nem magára
gondolt, amikor a pápától koronát kért, hogy Magyarország önálló,
szabad állam lehessen Európában. Rákóczi nem saját magára gondolt,
amikor Esze Tamásék Lengyelországban felkeresték őt, hogy álljon a
felkelés élére. Kossuth és Batthyány sem magára gondolt, amikor
meghirdették a toborzást, hogy a leigázó német csapatokkal a haza
szabadságáért felvehessék a harcot.
Amikor
eljön a választás ideje, ne csak magunkra gondoljunk, hanem
gyermekeinkre és unokáinkra, azokra, akik 25 - 50 - 100 év
múlva nevezhetik magyarnak magukat.
De
nem csupán a parlamenti és a települések önkormányzatának
tagjairól, képviselőiről kell az országnak véleményt alkotnia.
2006-ban a Magyarországi Evangélikus Egyház törvényei értelmében a
püspöki és a gyülekezeti lelkészi tisztségek kivételével általános
tisztújítást kell tartani. Vagyis újra szavaznunk kell a
gyülekezeti tisztségviselők (felügyelő, gondok, pénztáros, stb.) és
presbiteri tisztségek betöltéséről, és a felsőbb egyházkormányzati
szinteken (egyházmegye, egyházkerület) is voksolnunk kell.
Ezzel
kapcsolatban az újságunkban további résztelekkel szolgálunk. Ami
most fontos a számunkra, az a felelősség. Felelősség a
gyülekezetünkért, ahol megkereszteltek, ahol a konfirmációi
ünnepségen fogadalmat tettek arra, hogy gyülekezetünknek hűséges,
építő tagjai lesznek, és ígéretet tettek arra is, hogy
felelősséggel hordozzák evangélikus egyházunkat, hogy az
betölthesse az Úr Jézus Krisztustól kapott küldetését kicsiny
hazánkban is.
2006
a választások éve. Mielőtt döntünk, újra és újra tudatosítanunk
kell magunkban, hogy Isten is voksolt. Egy nagy +-et
vetett, de nem papírra, hanem Jeruzsálem mellett a Koponyahelyre,
és ezen engedte értünk meghalni Egyszülött Fiát.
Így
adta elénkbe az Életet, az Örök Életet, hogy azt válasszuk!
Ámen!
SzK
Ádventi
evangélizáció
December
5 - 6 - 7-ig (hétfőtől szerdáig) este 18 órai kezdettel
tartjuk a csákvári gyülekezet adventi evangélizációs sorozatát a
csákvári evangélikus templomban.
Igét
hirdet:
Ittzés
János,
a
Nyugati (Dunántúli) egyházkerület püspöke
Mindenkit
sok szeretettel várunk!
A
választásokról
Mint
a bevezető áhítatban említésre került, egyházi törvényeink
értelmében 2006-ban lejár a mostani tisztségviselők mandátuma, és
így új választásokat kell tartanunk. Természetesen lehetőség van
arra is, hogy a jelenleg szolgálatban állókat – amennyiben
vállalják a jelölést – újraválasszuk, akár a jelenlegi, akár
új feladattal, tisztséggel megbízva.
Az
egyházközségi választások rendje a következő:
1.
Mindhárom gyülekezetben az előző választáskor megválasztott
jelölőbizottsághoz kell személyeket a különféle tisztségekre
ajánlani.
2.
A jelölőbizottság feladata megkérdezni az ajánlott személyektől,
hogy vállalják-e a jelölést.
3.
Az ajánlott személyek nyilatkozata alapján össze állításra
kerül a jelöltlista;
4.
A törvényesen meghirdetett egyházközségi köz gyűlésen
kell a jelöltlista személyei közül választani.
Ajánlást
az egyházközség tagjai közül bárki tehet, viszont szavazni csak a
nagykorú egyházközségi tagoknak van joga.
Figyelembe
ajánlom még egyház törvényeink ide vonatkozó paragrafusait:
Egyházi
törvényünk szerint (1997. évi I tv. 14.§) az egyházközség
tagja az az egyháztag, aki annak gyülekezeti életében és
fenntartásában lelki, szellemi és anyagi erejéhez képest rész vesz,
és általában az egyházközség területén lakik.
Valamint:
(2005. évi VII tv. 3.§ (1)) Egyházi tisztségre - ha törvény
eltérően nem rendelkezik - csak rendezett életvitelű, konfirmált,
nagykorú egyházközségi tag választható meg, ha egyébként a tisztség
betöltéséhez megkívánt többi feltételnek eleget tesz.
Egyházi
törvényeink szerint (2005. évi IV. tv. 32.§ (1)) az
egyházközség kötelessége gyülekezeti lelkészt, felügyelőt,
gondnokot, számvevőszéki elnököt, jegyzőt, pénztárost és
lehetőség szerint kántort, valamint (2005. évi IV tv. 22.§
(2)) minimum 6 fő presbitert választani.
Az
egyházközségekben folyó választásokat 2006. március 31-ig meg kell
ejteni a gyülekezetekben. De nem csak az egyházközség tisztségeire,
hanem az egyházmegye és az országos egyház
tisztségeire is szavazatot kell majd leadnunk.
Mindezek
ismeretében kérem a kedves Testvéreket, hogy tegyenek ajánlást a
fent nevezett tisztségekre. Az ajánlásokat célszerű az
istentiszteletek előtt és után a jelölőbizottságnak átadni.
Külön
kérem a kedves Testvéreket, hogy hordozzák imádságukban az egyházi
választások ügyét, hogy egyházunk életét alkalmas, felelős, az
Egyház Urához szívükben, szavaikban és cselekedeteikben is hűséges
személyek tölthessék be, gyülekezeteink, egyházunk épülésére, és
Krisztus Urunk dicsőségére.
SzK
Gondolatok
a gyülekezetről III.
Kedves
Testvérek!
Folytatom
gondolataimat a gyülekezetről, amely sokszor gondolkozóba ejt
engem. Hiszen annyira egyedülálló az egyház és a gyülekezet. Újra
és újra elcsodálkozom azon az isteni erőn, amely élteti, működteti
gyülekezeteinket, és egyházunkat.
Ugyanakkor
szembesülök a gyülekezet emberi oldalával is. Nehézségekkel,
problémákkal, egymás és magunk közti konfliktusokkal, amelyek
voltaképpen természetes velejárói minden emberekből álló
közösségnek, így az egyháznak is. De az már nem mindegy, hogy
ezeket a konfliktusokat milyen módon, konkrétan az Egyház Urához
méltóan kezeljük-e.
Az
adventi időszakban, amikor ez az idő Krisztus Urunk
visszajövetelre, hozzánk való érkezésére figyelmeztet, különösen is
fontos, hogy a gyülekezetben és más közösségben, a családban, és
munkahelyen is rendezzük a nézeteltéréseinket, a konfliktusainkat.
Pál arra int, hogy: „Ha haragusztok is, ne
vétkezzetek”: a nap ne menjen le a ti haragotokkal, helyet se
adjatok az ördögnek. (Ef. 4,26-27) Amikor Jézus megérkezik,
már nem lesz lehetőségünk arra, hogy meggondoljuk magunkat, és
helyretegyük azt, amit addig nem tettünk meg. Vegyük komolyan az
Istentől ajándékba kapott időt és lehetőségeket, és arra
használjuk, amire adta.
Jézus
nem azért alapította az Egyházat, hogy a testvéreknek legyen hol
civódni, hanem azzal a céllal, hogy az Egyház és a gyülekezet
szolgáljon. Hirdesse az örömhírt, hogy Jézus megszabadított minket,
hogy nem kell tovább szenvednünk bűneink miatt. Isten megbocsát
mindenkinek, aki bűnbánattal fordul Hozzá. Ezért nekünk is
bűnbocsánatból és bűnbocsánattal kell élnünk.
De
van még egy teljesen más témájú gondolat, ami az utóbbi időben
foglalkoztat: a gyülekezet és a lelkésze kapcsolata. Emberileg,
kívülállóként a lelkész, úgy tűnik, azért van, hogy a gyülekezet
élő lelkiismerete legyen. A lelkész az a személy, akit azért
alkalmaz a gyülekezet, hogy próbálja rávenni a gyülekezeti életben
való aktívabb részvételre. Mintha lelkész nélkül nem lehetne lelki
élet, nem működnének a gyülekezeti alkalmak, nem lehetne
istentisztelet, igehirdetés sem.
Pedig
mindnyájan tudjuk hogy ez nem így van. Lelkész nélkül is lehet
lelki életet élni, lehet és kell imádkozni a gyülekezet tagjaiért,
a betegekért, magányosakért, a hittanosainkért, a leterhelt dolgozó
felnőttekért, a békétlenekért, a munkanélküliékért, az egyházért.
Lelkész nélkül is lehet és kell is az Isten igéjén elmélkedni, hogy
megértsük: Isten a saját életünkben min munkálkodik.
Nem
szeretnék a „gyülekezet mumusa” lenni, hogy a
megjelenésemmel rázzam fel a kedves Testvérek lelkiismeretét.
Enélkül is tudjuk, hogy Isten mit vár tőlünk: hogy fontos legyen a
számunkra: Rá figyeljünk, hogy Foglalkozzunk vele az
istentiszteleti közösségben és az otthoni személyes
elcsendesedésünkben.
SzK
Újítás?
Visszatérés? Új utak keresése?
Gondolatok
az új egyházi liturgia és az „evangélikus stóla” kapcsán
Kezdjük
a stólával
A
televízióban közvetített istentiszteleteken és más egyházi
alkalmakon szolgáló püspökökön bizonyára többen észrevették az új
liturgikus öltözetrészt, a stólát. Püspökeink teljes egyetértésben
2005 pünkösd ünnepétől hordják „bemutató jelleggel”.
Hiszen azt szeretnék, hogy ne csak a püspökök, hanem a lelkészek is
használják, és ezáltal színesítsék a liturgikus öltözetet.
Azt
bizonyára tudják, hogy a stóla katolikus testvéreink papi
öltözékének természetes része, és azt is tudják, hogy a katolikus
egyházban a pap a házasság szentségében részesülő pár összekulcsolt
kezét stólával köti át. A katolikus egyházban a stóla használata
általános és elfogadott.
Nekünk
miért van rá szükségünk?
A
válaszhoz tudnunk kell, hogy a stóla egy bibliai jelkép: Jézusnak a
tanítványi szolgálatról mondott képére utal:
Jézus
mondja: „Vegyétek magatokra
az én igámat, és tanuljátok meg tőlem, hogy szelíd vagyok, és
alázatos szívű, és megnyugvást találtok lelketeknek. Mert az én
igám boldogító, és az én terhem könnyű.” (Mt. 11,29-30)
A Krisztust szolgáló tanítványnak a
szolgálat igájára utal ez a stóla, amely egyszerre
felelősségteljesen nyomasztó, ugyanakkor könnyű és boldogító. Tehát
nem római katolikus jellegzetesség, hanem bibliai gyökerű a
stóla használata az egyházban. A stóla mindig az adott egyházi
esztendő aktuális liturgikus színének megfelelő színű és
szimbólumú. Adventben és böjtben lila, karácsonykor, vízkeresztkor
és húsvétkor fehér, pünkösd és reformáció és konformációi
istentiszteleten piros, az egyházi esztendő többi vasárnapján zöld
színű.
Püspökeink
körlevelükben azt tanácsolják, hogy a lelkész a gyülekezet
presbitériumával egyetértésben határozzon arról, hogy kívánják-e a
gyülekezetben használni a stólát.
Én
csupán arra kérem a kedves Testvéreket, hogy kísérjék figyelemmel a
televízióban – és ha tehetik, élőben is – püspökeink
szolgálatát, és közben a liturgikus öltözetüket.
Folytassuk
a liturgiával
Evangélikus
Egyházunk Liturgiai Bizottsága hosszú évek fáradságos munkája után
elkészített egy új istentiszteleti rendtartást, amely Advent 1.
vasárnapjára érkezett meg egyházunk minden lelkészi hivatalába. De
szükségünk van rá?
A
válaszhoz az egyház történetének ismeretére van szükségünk.
Nyugat – és Közép – Európa a reformáció koráig Római
túlnyomó többségben katolikus vallású volt. A reformáció nagy
hősei, így Luther Márton is római katolikus vallású volt. Ugyan a
legtöbbször csak ágoston-rendi szerzetesként beszélnek róla, mi
azonban tudjuk, hogy Luther teológiai tanulmányait követően előbb
(1508) római katolikus pap lett (plébános), majd teológiai doktor,
a Szentírás doktora (1512), aki minden nap a wittembergi egyetem
teológiai fakultásán tartott előadásokat.
A
reformáció elindulása után a katolikus mise rendjében történetek
ugyan változások: elhagyták a misének azon részeit, amelyek a
Szentírás tanításával nem egyeztek. De a mise rendje alapvetően nem
változott: a Bibliával, az evangéliumi tanítással összhangban állt.
Magyarországon,
az Evangélikus Egyházban a jelenleg használt istentiszteleti rendet
Dr. Prőhle Károly teológiai tanár dolgozta ki, de az Állami
Egyházügyi Hivatal irányszabása szerint nem a Német Evangélikus
Egyház rendjéhez, hanem a németországi evangélikus-református un.
Uniált Egyház rendjéhez kellett igazodni. Ez az eredeti német
evangélikus istentiszteleti rendhez képest mutat hasonlóságot, de
jelentősen lecsupaszított rend.
Ifj.
Hafenscher Károly, a liturgiai bizottság elnöke egy képpel
magyarázta meg az új rend értékét: a helyzet olyan, mint ha lenne
egy ládánk tele kincsekkel, amikkel szabadin rendelkezhetünk, de az
egész gazdagság helyett beérjük egy-két darabbal.
Az
új rend nem teljesen más rend. Ugyanúgy a legfontosabb,
leghangsúlyosabb helyre került a rendben az igehirdetés, és az
úrvacsora, mint ahogy az a jelenlegiben is megtalálható.
Viszont
valóban sokkal gazdagabb. A gazdagság egyrészt abban mutatkozik
meg, hogy bíztat a nemlelkészi szolgálatvégzők szolgálatára az
igeolvasásnál és a záró oltári könyörgésben (Ami azt illeti,
Csákváron ez már több éves szokás...); valamint lehetőséget ad
arra, hogy az istentiszteletre nem csak „beüljünk”,
hanem aktív részesei legyünk a „responzumok”, a
válaszok által (pl: Lelkész: Az Úr legyen veletek! -
Gyülekezet: És a te lelkeddel!)
Ehhez
is tudnunk kell, hogy az istentisztelet egyes részei bibliai
mondatok, főként Jézus szavai, és Pál apostol leveleiből vett
mondatok. Tehát nem római katolikus jellegzetesség, hanem bibliai
eredetű hagyomány, amely nem ellenkezik a Biblia tanításával. Ezt
bizonyítja az is, hogy ez a „válaszolós rend” a
jelenleg használt énekeskönyvünkben is megtalálható a 70. oldalon
kezdődően – érdemes utánanézni!
Az
új istentiszteleti rend öt fő részre oszlik.
1.
Előkészületi rész: harangozás, kezdő ének, és gyónás
feloldozással együtt(akkor is, ha az istentiszteleten nincs
úrvacsorai közösség)
2.
Bevezető rész: Zsoltár, Kyrie (Uram, irgalmazz) és glória
(Dicsőség a magasságban Istennek...
3.
Igei rész: igeolvasás (kettő felolvasandó), igehirdetés,
Hitvallás (Apostoli, vagy Níceai –lásd: Énekeskönyvünk
11. oldala)
4.
Úrvacsorai rész: kibővült imádságokkal, és a Miatyánk a
szereztetési igék után van.
5.
Küldés, áldás, záró ének.
Ami
még a gazdagságot jelenti: a mai igényekhez igazodva nyújt
segítséget istentiszteletek tartásához: húsvét hajnali
istentisztelet, tanévnyitó, és tanévzáró istentisztelet, családi
istentisztelet, stb.
Ahhoz,
hogy az új rendet megismerhessük, nem elegendő egy
„próba-istentisztelet”. Ahhoz, hogy átérezhessük,
milyen az új rend szerint Istent tisztelni, ismerni kell a rendet,
tudnunk kell, hogy mikor kell felállni, mikor milyen mondattal
válaszolni, hogy ne legyen idegen az, ami csak szokatlan. Úgy
gondolom, hogy a megismeréshez minimum két hónapon keresztül
kellene az új rendet tanulnunk, és csak azután szabad róla
felelősen nyilatkoznunk. S talán furcsa: de ez rám, a lelkészre is
vonatkozik. Együtt kell tanulnunk.
|
|
|