Prédikáció 2005. szeptember 11-én Kol 3, 1 - 7 alapján
Az
Atya, Fiú, Szentlélek nevében! Ámen!
Trinitas
16 / Lk 7, 11 – 17 / Ám 5, 21 – 24 / 2005-09-11
Életünk
el van rejtve Krisztusban!
Kol. 3,
1 - 7:
(1)
Ha tehát feltámadtatok a Krisztussal, azokat keressétek, amik odafent
vannak, ahol a Krisztus van, aki az Isten jobbján ül.
(2)
Az odafennvalókkal törődjetek, ne a földiekkel.
(3)
Mert meghaltatok, és a ti életetek el van rejtve a Krisztussal együtt
az Istenben.
(4)
Mikor Krisztus, a mi életünk megjelenik, akkor vele együtt ti is
megjelentek dicsőségben.
(5)
Öljétek meg tehát tagjaitokban azt, ami csak erre a földre irányul: a
paráznaságot, a tisztátalanságot, a szenvedélyt, a gonosz kívánságot
és a kapzsiságot, ami bálványimádás,
(6)
mert ezek miatt haragszik Isten.
(7)
Ti is ezeket tettétek egykor, amikor ezekben éltetek;
Szeretett Testvéreim az
Úr Jézus Krisztusban!
Pál
apostol feltételes módú igével kezdi mondandóját:
(1)
Ha tehát feltámadtatok a Krisztussal...
Hogy
megértsük a folytatást, tudnunk kell, hogy mit is jelent ez a
feltámadás.
A
Szentháromság ünnepét követő vasárnapokat az evangélikus egyházban
„ünneptelen félévnek” szokás hívni, bár mindig
hozzátesszük, hogy ez téves elnevezés, hiszen minden vasárnapon
Krisztus Urunk feltámadását ünnepeljük, ezért nincs ünneptelen félév,
nincs ünneptelen vasárnap, sőt, a keresztyén ember egész élete
Krisztusért ünnep.
Az
ún. egyházi esztendő segítséget nyújt az embernek abban, hogy
megértse és átélje a keresztyén hitét. Adventben azt gondolhatjuk át,
hogy mit jelent számunkra Krisztus eljövetele, Karácsonykor az Isten
emberi testbe öltözését csodálhatjuk meg. Majd vasárnapról vasárnapra
a nagyhétig Jézus életéről, tanításairól, gyógyításairól
elmélkedhetünk. Meg kell értenünk, hogy mit jelent számunkra Jézus
szenvedései, kínos halála és feltámadása. Tisztában kell lennünk
azzal, hogy milyen jelentősége van számunkra Jézus mennybemenetelének
és annak, hogy Jézus még nem jött vissza, és mi az értelme
Pünkösdnek, a Szentlélek kitöltetésének?
Voltaképpen
ez a felsorolás a Jézus Krisztussal való találkozás sorrendje, vagy
másképpen a hitre jutásnak, és a hitben való elmélyülésnek a
sorrendje.
Ebben
az összefüggésben az un. ünneptelen félév vasárnapjainak a témái a
felnőtt, nagykorú keresztyén hit mélységeiről, veszélyeiről és
reménységéről szólnak, és ezekben nyújtanak segítséget. Magyarán
szólva: hogyan kell élnie a hitben járó keresztyén embernek, hogyan
tud hitben növekedni, hogyan tud harcolni a gonosz ellen, hogyan
tudja végezni a Krisztustól kapott hivatását a gonosz világban?
Ebben
az összefüggésben kell látnunk a mai vasárnapunk igéjét is. Pál
apostol olyan dolgokról ír, amelyek elvonják, elterelik a keresztyén
ember figyelmét a mennyei dolgokról.
És
Pál így kezdi.
(1)
Ha tehát feltámadtatok a Krisztussal...
Ki
az, aki azt tudja mondani magáról, hogy feltámadt Krisztussal? Ha ez
még nem történt meg az életünkben, akkor még nem tartunk itt. Akkor
felesleges olyan dolgokkal foglalkoznunk, amelyeket lelkileg még nem
értünk meg, és nem tudjuk, hogy hogyan tudjuk az életünkben ezeket
megvalósítani. Ha még nem támadtunk fel Krisztussal, mert nem is
tudjuk, hogy mit jelent ez, akkor vissza kell mennünk az
evangéliumokba, és találkoznunk kell Jézussal. Meg kell ismernünk Őt,
fel kell ismernünk, hogy Őt a Mennyei Atya küldte értünk, hogy
megváltoztassa az életünket, hogy megoldja életünk problémáit és
benne választ adjon életünk égető kérdéseinkre.
Meg
kell tapasztalnunk, hogy Mennyei Atyánk nem azért küldte Jézust, hogy
elítéljen minket bűneink miatt, hanem azért hogy megszabadítson
minket Jézus Krisztus halála és feltámadása által. Meg kell értenünk
és fel kell fedeznünk hogy Jézus utolsó szava a golgotai kereszten
mennyire sokat mondó a számunkra, amikor azt mondta: „elvégeztetett!”
Isten elvégezte és befejezte a megváltásunkat. Azt semmivel nem kell
kiegészíteni. Semmit nem kell hozzáfűzni. Isten megváltása Jézus
Krisztusban tökéletes, és örök érvényű. Isten ezt a megváltást adja
mindazoknak, akik elfogadják, hogy bűnösök, és a saját tehetségük,
képességeik, és erejük alapján elkárhoznának, de kérik, és mindnyájan
kérhetjük, hogy mennyei Atyánk a Jézusban megmutatott kegyelméért
adja nekünk ezt a megváltást.
Mennyei
Atyánknak pedig ez az akarata. Amikor elfogadjuk Isten igazságát az
életünkre nézve, óriási dolog történik az életünkben. Jézus
Krisztusért, az Ő haláláért és feltámadásáért Isten gyermekévé, Isten
tulajdonává válunk. Isten Szentlelkét ekkor elküldi hozzánk, ez lesz
a mi pünkösdünk, amikor Isten Szentlelke nem az apostolokra, nem
egyes kiválasztott személyekre, püspökökre, papokra, lelkészekre
száll, hanem bárkire, aki elfogadja Isten igazságát, és hiszi, hogy
Jézus megszabadította bűneitől, a haláltól és a pokoltól. A
Szentlélek leszáll ránk, és beköltözik a szívünkbe. Ez nagyon fontos
esemény, mert ez azt jelenti, hogy a Mennyei Atya a benne hívőket
ugyanolyan jogokkal ruházza fel, mint a saját Egyszülött Fiát, Jézus
Krisztust.
(Hadd
mondjak el egy történetet, amelyet úgy olvastam:)
Egy
kínai ember egyszer elmesélte az életet tapasztalatait a maga képes
nyelvén:
Mély
verembe estem. Minden erőmmel igyekeztem kijutni, de nem sikerült.
Arra
jött Konfucius, és így szólt. „Fiam, ha hallgattál volna a
tanításomra, most nem lennél ebben a veremben.”
„Ezt
tudom – kiáltottam – de ez most nem segít rajtam! Segíts,
akkor követem tanításodat!”
Konfucius
azonban mit sem törődve velem, folytatta útját, és otthagyott
reménytelenül.
Másvalaki
jött, és letekintett a verem mélyére. Buddha volt. Keresztbefonta
karját, és ezt mondta: „Fiam, ha te is keresztbefonod a karodat
és lehunyod a szemedet, és a teljes nyugalom és alázatosság
állapotába kerülsz, akkor eléred a Nirvánát, az örök megsemmisülést,
ahogy én is elértem. Légy közömbös minden külső körülménnyel szemben,
és megtalálod nyugalmadat!”
Sietős
léptekkel közeledett Mohamed, behajolt a verem szélén, és lenézett:
„Ember,
ne csinálj olyan nagy lármát! Annyi bizonyos, hogy nyomorult
helyzetben vagy! Nem félsz? Nos, nem kell félned! Allah akarata volt,
hogy ide beleessél! Ezt jól gondold meg! Ki tehet valamit Allah
akarata ellen? Mondd ez a hitvallást: Allah nagy, és Mohamed az ő
prófétája.” Mormold ezt a vallástételt, amíg örökre be nem
zárul a szád... aztán halj meg... kétszeresen fogd élvezni a
paradicsom gyönyörűségeit!” - És Mohamed is elment. de engem,
nyomorult embert nem szabadított meg.
Aztán
ismét hangot hallottam: „Fiam!” Feltekintettem, és
megláttam Jézus arcát, az Emberfiáét, telve részvéttel és
együttérzéssel. Egy szemrehányó szó sem hagyta el az ajkát. Azonnal
lejött hozzám a verembe. Tulajdon életét adta, hogy megmentsen.
Karjával átölelt, kiemelt a veremből, és szilárd talajra állította
lábamat. Levette beszennyeződött ruhámat, és tulajdon ruhájába
öltöztetett. Aztán ennem adott, és végül így szólt: „Kövess
engem, és mostantól fogva vezetlek, megőrzöm lábadat az eleséstől.”
„Ezért
lettem és - így mondta a kínai - keresztyén, és most Jézust követem.”
Jézus
az, aki azért jött, hogy megmentsen minket, hogy kihúzzon minket a
gödörből, amelyben, ha bennmaradtunk volna, elpusztulnánk. Jézus a
saját igaz ruhájába öltöztet minket – ezzel kapcsolatban az
Ószövetségben Ézsaiás próféta írja:
Ézs.
61, 10: „Nagy örömöm telik az ÚRban, víg örömre indít Istenem,
mert az üdvösség ruhájába öltöztetett, az igazság palástját terítette
rám, mint vőlegényre, ki fölteszi fejdíszét, mint menyasszonyra, ki
fölrakja ékszereit.”
A
Jelenések könyvében pedig „De vannak nálad néhányan
Szárdiszban, akik nem szennyezték be a ruhájukat, és fehérben fognak
járni velem együtt, mert méltók rá. Aki győz, azt öltöztetik fehér
ruhába, annak a nevét nem törlöm ki az élet könyvéből, hanem vallást
teszek nevéről az én Atyám előtt és angyalai előtt.” (Jel. 3, 4
– 5)
A
bűneinktől beszennyeződött ruhánk Jézus Krisztusnak az igaz ruhájára
cserélődik. Emlékszünk, mi lett a sorsa Jézus ruháinak: a katonák
elosztották magunk között, a köntösére pedig sorsot vetettek.
Mindegyikünknek jutott valami Jézus ruháiból. Nem Jézus anyjához, nem
Péterhez, vagy valamelyik másik tanítványhoz kerültek Jézus ruhái,
olyanokhoz, akik megérdemelnék volna, hanem bűnös, harcoló katonáké
lett Jézus igaz ruházata. Ez azt jelenti számunkra, hogy Jézus
értünk, bűnösökért halt meg, és bármilyen bűnt követtünk is el, Jézus
megbocsátja mindenkinek, aki megbánja azokat. És a Saját igaz ruháiba
öltöztet fel. Ez azt jelenti, hogy Istenünk, a mi Mennyei Atyánk úgy
tekint ránk Jézus Krisztusért, mint a saját igaz gyermekeire. Bevezet
minket a saját mennyei országába, és a Jézust megillető dicsőségével
vesz körül minket. Attól kezdve, hogy a Szentlélek beköltözött a
szívünkbe, többé nem ehhez a világhoz tartozunk, hanem Isten mennyei
világába.
Egészen
addig, amíg el nem fogadtuk Isten igazságát, olyanok vagyunk, mint a
kínai keresztyén által mondott ember, aki a veremben várja a véget,
és magán nem tud segíteni. Halálra és pusztulásra van ítélve. Csak
idő kérdése, hogy mikor pusztul el. De ha engedjük, hogy Jézus
megszabadítson minket, hogy kihúzzon minket a veremből – vagy
ahogy mondanánk: a csávából -, akkor újra életre kelünk. Meghalunk a
halál és a pusztulás, a kárhozat és a pokol számára, és életre kelünk
Krisztussal, aki értünk áldozta fel az életét. Amikor elfogadjuk
Istennek a Jézusban megmutatott és felénk nyújtott kegyelmét, akkor
történik meg a feltámadásunk, akkor kelünk életre a Krisztussal
együtt. Ekkor válunk élővé Isten számára, ekkor nyílik meg számunkra
a mennyország kapuja, ekkor kapjuk meg az új, ragyogó tiszta, hófehér
ruhát, ekkor válnak számunkra valóságossá a Krisztusban kapott
ígéretek.
És
ettől kezdve igaz az, amiről ír Pál a kolosséiakhoz írt levelében:
hogy az életünk el van rejtve Krisztusban. Mert a szívünkbe
költözött Szentlélek ugyanaz, aki Jézus Krisztusban lakik. A
Szentlélek Jézus Krisztussal köt össze minket elválaszthatatlanul. De
úgy is lehet mondani: a Szentlélek belemerít minket Jézus Krisztusba.
A
keresztyének, akik elfogadták Isten kegyelmét, nagyon gazdaggá
lettek, és nagyon drága ajándékot kaptak Krisztusban. És ez az, ami
mássá teszi a keresztyéneket. Ez az, amit már nem lehet e világ
gondolkozásmódja szerint megérteni és felfogni. Ezt csak az érti meg,
aki maga is átélte és megtapasztalta. de ha még gondolkodunk rajta,
hogyha még mérlegelünk, hogy megéri-e, ha még van bennünk kérdés,
akkor még soha nem tapasztaltuk meg, hogy mit jelent Krisztusban
lenni, és mit jelent Vele együtt feltámadni. Akkor még soha nem
tapasztaltuk meg, hogy milyen az Isten békessége, amely minden
értelmet meghalt, és ami megőrzi a szívünket és gondolatainkat Jézus
Krisztusban.
A
Krisztusban megtapasztalt új élet következménye és jellemzője az,
hogy most már nem a földiekkel törődik, hanem az odafennvalókon jár
az embere esze. (gondolkodásmód megváltozása!) Ez nem azt
jelenti, hogy ki kell vonulnom a világból, és csak és kizárólag
Istenről kell gondolkodnom egész hátralevő életemben. Ez inkább azt
jelenti, hogy elsősorban Isten és az Ő mennyei országa határozza meg
az életemet. Hiszen ha mi is átéltük és megtapasztaltuk, hogy milyen
a Jézustól kapott mennyei dolgokkal való foglalkozás, akkor nem is
kívánkozunk annyira az evilági dolgok után. Egyedül a testünk és a
Krisztustól kapott küldetésünk az, ami ehhez a világhoz köt, de a
szívünknek már a mennyben a helye.
Amiért
Pál mégis leírja ezt, az a figyelmeztetés. Figyelmeztetés arra, hogy
az e világban való léthez viszonyulásunk ne legyen csapdává a
számunkra. Ne úgy éljünk mint a hitetlenek, akik maguk akarják kézbe
venni a sorsukat, akik maguk akarnak mindent a saját erejükből
megszerezni, és mint akik e világi javakkal, pénzzel és hatalommal
biztosítani akarják a jövőjüket. A keresztyén embernek nem itt a
földön, hanem a mennyben kell érdemeket szereznie, örökkévaló
javakat, amelyek az örök élet fájának a gyümölcsei, a Krisztusban
kapott élet következményei.
Pál
azt írja.
(3)
Mert meghaltatok, és a ti életetek el van rejtve a Krisztussal együtt
az Istenben.
A
keresztyén ember, ha elfogadta a kegyelmet és az örök életet, akkor
meghalt a régi élete számára, és meghalt e világ számára is.
Belemeríttettünk a Szentlélek által Krisztusba, bevezettettünk az
Isten mennyei Országába – és el vagyunk benne rejtve. A bűn, a
halál, a pokol törvényei többé nem érvényesek a számunkra, hiszen
meghaltunk a számukra. Ránk akkor már Isten törvényei érvényesek, és
azok szerint kell élnünk az új életben.
A
probléma az, hogy még ebben a testben kell élnünk. A testünkkel ehhez
a világhoz vagyunk kötve, és minden, ami ebben a világban van, arra
emlékeztet és azt akarja elhitetni velünk, hogy minden e régi, és
minden, amit Isten megmutatott nekünk, csak egy álom, egy képzelgés.
A
világ, és benne a gonosz más módszereket alkalmaz, másféle vágyainkat
akarja kielégíteni, amikkel el akarja nyomni a lelki éhségünket, az
Isten iránti éhségünket és szomjúságunkat. Pál ezért szólít fel az
öldöklésre.
(5)
Öljétek meg tehát tagjaitokban azt, ami csak erre a földre irányul: a
paráznaságot, a tisztátalanságot, a szenvedélyt, a gonosz kívánságot
és a kapzsiságot, ami bálványimádás,
(6)
mert ezek miatt haragszik Isten.
(7)
Ti is ezeket tettétek egykor, amikor ezekben éltetek;
Ha
elfeledkezünk Isten mennyei világáról, a megváltásról. és engedünk
testi vágyainknak és kísértéseinknek, újra a bűn igájába hajtjuk a
fejünket, újra beszennyezzük ruhánkat. Pál rávilágít arra, hogy
ezeknek a vágyaknak a mélyén, mint gyökérzet, a bálványimádás
található. Hiszen minden bűn azt jelenti, hogy nem Isten az első az
életemben, hanem megyek -saját magam által becsapva, azt gondolva,
hogy a magam útján a magam elgondolása szerint, de valójában a sátán
csapdája szerint - a pusztulásba. Pál erre figyelmeztet, hogy a bűn
csapdáját kerüljük ki, és tartsuk távol magunkat ezektől, hiszen
Jézus ezektől és ezekből mentett meg minket.
Az
új élet szerint az odafennvalókkal törődjünk, és a Szentlélek
bölcsességével töltsük el azt az időt, ami még hátravan az
életünkből. Azokra a dolgokra figyeljünk, amit Isten akar adni
nekünk, Amire és amerre Isten vezet minket, amiket Isten mutat meg
nekünk, amit Isten munkál az életünkben. Ámen!
|