Prédikáció 2005. október 2-án Mt 12, 9-14 alapján
Az
Atya, Fiú, Szentlélek nevében! Ámen!
Trinitas 19 / Préd 4, 8 –
12 / Ef 4, 20 – 28 / 2005-10-02
Járjunk
elhívatásunkhoz méltóan – munkában!
Mt.
12, 9 - 14:
(9)
Jézus onnan eltávozva bement a zsinagógába,
(10)
ahol volt egy sorvadt kezû ember. Megkérdezték Jézustól: „Szabad-e
szombaton gyógyítani?” - hogy vádat emeljenek ellene.
(11)
Õ pedig ezt mondta nekik: „Ki az az ember közületek, akinek ha
egy juha van, és az verembe esik szombaton, nem ragadja meg, és nem
húzza ki?
(12)
Az ember pedig mennyivel többet ér a juhnál! Szabad tehát jót tenni
szombaton!”
(13)
Ekkor így szólt ahhoz az emberhez: „Nyújtsd ki a kezedet!”
Az kinyújtotta, és meggyógyult a keze: ugyanolyan ép lett, mint a
másik.
(14)
A farizeusok pedig kimentek, és elhatározták, hogy végeznek vele.
Szeretett
Testvéreim az Úr Jézus Krisztusban!
Abban
az idõben, amikor Krisztus Jézus Urunk ezen a földön élt, a
farizeusok vallási pártja nagyon jó szándékot képviselt. Azon
fáradoztak, hogy az emberek, a zsidók tartsák be az Istentõl kapott
törvényeket, hogy az életük Istennek tetszõ lehessen, és ezáltal
áldásban részesülhessenek. A szándék jó volt, de a megvalósítás, a
kivitelezés ártalmasra és embertelenre sikeredett. Hiszen Isten és az
emberek helyett a törvény kerül a középpontba. Semmi nem fontos, csak
a farizeusok törvényhez ragaszkodó igazsága.
Amikor
szombaton a zsinagógában meglátják Jézust, – talán szó szerint
is - beléjük bújik a kisördög. Nem Istennel foglalkoznak, nem Istenre
az Igére és az imádságra figyelnek, hanem Jézussal kapcsolatban a
nyulat akarják kiugrasztani a bokorból.
„Hogy
vádat emeljenek ellene” - írja az evangélista. A vádaskodás a
vádló dolga – ez a szó héberül így hangzik: sátán! A másik
ember vádolása és elítélése alapvetõen nem keresztyén magatartás.
Nekünk nem vádaskodnunk kell, nem a másik ember életét kell
fürkésznünk, hogy hol és mikor ejt hibát, mikor csaphatunk le az
áldozatunkra. Förtelemmel, gyilkos indulatokkal teli szívrõl
árulkodnak az ilyen gondolatok, az ilyen magatartás.
Nem
ilyenek vagyunk, ilyenek lennénk mi is? Néha megfeledkezünk
magunkról, elfelejtjük, hogy Jézus meghalt a bûneinkért, néha
teljesen evilági emberként beszélünk, gondolkodunk és cselekszünk.
hajlamosak vagyunk vádaskodni, hajlamosak vagyunk arra, hogy
testvérekrõl, embertársainkról bántó véleményt alkossunk, amit
másoknak, az illetõ háta mögött elmondunk, de neki nem mondjuk meg,
hogy mit is gondolunk. Beleesünk ebbe a hibába, pontosítva:
elkövetjük ezt a bûnt.
Ezért
jó és áldásos az úrvacsora ajándéka – emlékeztet minket a
megváltásunkra. Az elsõ tanítványok naponta éltek Krisztus testével
és vérével – minden nap emlékeztette õket az Úrvacsora két
jegye, hogy Jézus mit tett értük – a hitük ezáltal sokat
erõsödött. Nagyon fontos az úrvacsora.-minden alkalmat meg kell
ragadnunk – találkozási lehetõség Jézus Krisztussal. Lehetõség
arra, hogy megtapasztaljam és átéljem a megváltást, hogy személyesen
énértem történt, hogy Krisztus teste értem adatott, a Krisztus vére
énértem ontatott ki bûneim bocsánatára!
A
farizeusoknak, legalábbis Jézus feltámadásáig nem volt lehetõségük
élni az úrvacsora drága ajándékával, de - Jézus szavaival élve - volt
nekik Mózesük és voltak prófétáik, tehát Isten akaratát, ha akarták
volna, megismerhették volna.
Szabad-e
szombaton gyógyítani?! Szabad-e a megszentelt hetedik napon
irgalommal és könyörülettel rátekinteni egy szegény nyomorult
emberre, aki betegségben szenved? Szabad-e szombat-napon azt
megtenni, hogy félretesszük a régi beidegzõdéseket, és nem
megvetéssel és undorral tekintünk egy beteg emberre, hanem Istentõl
kapott kegyelemmel és szeretettel?
Vajon
mi képesek vagyunk-e arra, hogy arra, aki eljön, és beül a templomunk
padjába, legyen az bárki is, tegyen bármit is, azzal a szeretettel
tekintsünk rá, amelyet mi is ajándékba kaptunk Istentõl? Talán ez a
legnehezebb számunkra. És gondolok például arra, hogy a
rendszerváltás után több ember felszabadult arra, hogy gyakorolja a
hitét, és újra a templomba járjon. S talán azokban, akik régebb óta
járnak templomba, felmerül a gondolat, hogy ezek az emberek eddig hol
voltak? Mit csináltak addig, amíg mások talán a munkahelyüket és
ezáltal a családi megélhetésüket is veszélyeztetve vasárnapról
vasárnapra eljöttek az Isten házába.
Vagy
ha valakirõl a gyülekezet tudja, hogy olyan bûn követett el, amely
általános megbotránkozást okoz, és õ mégis el mer jönni a templomba?!
S
közben megfeledkezünk arról, hogy Isten szemében minden bûn egyforma,
minden bûn egyformán halálos és kárhoztató, és megfeledkezünk arról
is, hogy Jézus meghalt az én bûneimért is, és az embertársam
bûneiért, és minden ember bûnéért is. Isten nem személyválogató. Mi
emberek vagyunk azok. Isten szemében tehát és ugyanolyan vagyok, mint
bárki más. Ugyanolyan bûnös, és mégis Isten számára ugyanolyan
értékes.
A
farizeusokat nem érdekelte, hogy mi van azzal a sorvadt kezû
emberrel. Számukra ez az ember csak egy eszköz volt, hogy Jézust
perbe foghassák. A farizeusokat nem érdekelte az sem, hogy éppen
szombat van, az Úr által megáldott és megszentelt nap. A szívükben
lakó gonoszságról árulkodik igeszakaszunk utolsó mondata:
(14)
A farizeusok pedig kimentek, és elhatározták, hogy végeznek vele.
Szombat
napon nem szabad gyógyító munkát végezni, mert az az Úr törvényének a
megszegését jelenti. De mivel Jézus megcáfolta õket és még a beteget
is meggyógyította, a farizeusoknak szabad otthagyni a zsinagógai
istentiszteletet és gyilkosságot tervezni egy ártatlan és igaz ember,
egy rabbi ellen.
Érdemes
nekünk azon elgondolkodnunk, hogy mi történik velünk, és még inkább
bennünk, amikor véget ér az istentisztelet, és kilépünk a templom
ajtaján. Milyen gondolatok, milyen indulatok törnek elõ belõlünk?
Biztos
vagyok abban, hogy talán mindnyájunk számára jó és kellemes részt
venni az Istentiszteleten. Gondolom ezt azért, mert egyrészt
vasárnapról vasárnapra eljönnek a testvérek, másrészt pedig azért jó
az istentiszteleten lenni, mert Isten jelen van, és munkálkodik szent
Igéje, a szentségek és a Szentlélek által. Erõsít, vigasztal,
bátorít, nevel, fedd minket. Rávilágít bûneinkre, de bûnbocsátó,
gyógyító kegyelmét is adja nekünk, akik itt vagyunk az
istentiszteleten.
De
mi történik utána? Eszünkbe jutnak az otthon ránk váró feladatok?
Eszünkbe jut, hogy holnap, hétfõn újra kezdõdik minden elölrõl, és
már most elegünk van a ránk váró hétbõl? Vagy eszünkbe jutnak
emberek, akiket nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem tudunk elviselni,
de muszáj együtt lenni velük, és már a gondolattól is kiráz a hideg?
Engedjük-e,
hogy Isten ne csak akkor legyen Isten, amikor felolvassák a Bibliát,
vagy amikor imádkoznak, hanem a templomajtón kívül is? Engedjük-e,
hogy az istentisztelet áldásai ne a templom légterébe szálljanak el,
hanem átjárják a szívünket és a lelkünket, a teljes életünket?
Engedjük-e, hogy Isten megszentelõ munkálkodása az istentisztelet
után is folytatódjék?
Végül
pedig beszéljünk a legfontosabbról, Jézusról. Jézus végzi a dolgát:
hirdeti az evangéliumot: a sátáni vádaskodásra Jézus szava a válasz.
csak ez, az Isten igéje tudja kioltani a gonosznak minden tüzes
nyilát. Isten szavának, igéjének van ereje és hatalma. Jézus
ezzel a szavával gyógyít. Nem használ sem szikét, sem különleges
balzsamot a gyógyításhoz. Nincs hókuszpókusz, és varázslás sincs.
Jézusnak a teremtõ, életet adó szava, igéje hangzik el, amelynek
engedelmeskednie kell az emberi test tagjának. Voltaképpen Jézus a
farizeusok által gyógyításnak nevezett munkát nem végzett. Csak
szólt, és a beteg egészséges lett.
Nekünk,
Jézus tanítványainak, keresztyéneknek, és az egész egyháznak ez a
feladata: az ige hirdetése. Jézus, amikor felment a mennybe, akkor
ránk hagyta ezt a szolgálatot: tegyetek tanítvánnyá minden népet!
Vagy ahogy Márknál olvashatjuk: hirdessétek az evangéliumot minden
teremtménynek! És ez nem csak a lelkész dolga, hanem minden
keresztyén ember kötelessége. Meggyõzõdésem, hogy az elsõ
keresztyének idején azért terjedhetett az Úr igéje az akkori
világban, mert akik keresztyénné lettek, azok ezzel együtt
természetesnek tartották, hogy az evangélium hirdetõivé is lettek.
Nem csak a 12 apostol prédikált, nem csak a 7 diakónus végezett
egyházi szolgálatot, hanem mindenki, akinek az Isten megérintette a
szívét az evangéliummal. Tisztában voltak azzal, amit aztán Pál leírt
a leveleiben, hogy az Úr azért adta a szolgálattevõket, hogy
„felkészítse a szenteket a szolgálat végzésére” (Ef 4,
12).
Az
Isten élõ és ható igéje a mi fegyverünk, az ige kardja, amivel
harcolnunk kell a minket körülvevõ gonoszság ellen. Így tudunk
segíteni a körülöttünk levõ embereken, akik sokan betegek, és talán
nem a kezük, vagy valamelyik testrészük, hanem a szívükben, a
lelkükben sorvadt el valami, és amiatt szenvednek, és akiknek az
általunk hirdetett élõ igére, az evangéliumra van szükségük. Ámen!
|