Luther és az egyház - Reformáció ünnepi előadás 2004. okt. 31-én Csákváron
Luther
egyház - képe
Mottó:
1Pt.
2,9
Ti
azonban választott nemzetség, királyi papság,
szent
nemzet vagytok, Isten tulajdonba vett népe,
hogy
hirdessétek nagy tetteit annak,
aki
a sötétségből az ő csodálatos
világosságára
hívott el titeket.
1.Mielőtt
arra térnék rá, hogy Luther miként gondolkozott az egyházról, érdemes
a Bibliában utána néznünk annak, hogy milyen sokféleképpen fejezi ki
az Írás az Isten és népe kapcsolatát.
Talán a
leggyakoribb kép, amely az Ószövetségben és az Újszövetségben
egyaránt megtalálható, az, amikor Isten úgy beszél a népével való
kapcsolatról, mint a vőlegény és a menyasszony kapcsolatáról.
Jézus a
gyülekezetről úgy szól, mint a Jó Pásztor hangjára hallgató, és őt
követő juhokról, bárányokról.
Pál apostol az élő
testhez hasonlítja az egyházat, amelynek feje a Krisztus, és tagjai a
keresztyén gyülekezeti tagok.
Péter apostol a
keresztyénekről, mint élő kövekről beszél, amelyekből a lelki háznak,
az egyháznak kell felépülnie. Hasonlóképpen írja Pál a korintusi
gyülekezethez:
1Kor. 3,9:
Mert mi Isten munkatársai vagyunk, ti pedig Isten szántóföldje, Isten
épülete vagytok.
Szinte megdöbbentő
olvasnunk a Bibliában, amikor Pál a leveleiben az egyes
gyülekezeteket említve szentekről ír. Például:
Fil. 4,21
-22: Köszöntsetek minden szentet a Krisztus Jézusban. Köszöntenek
titeket a velem levő testvérek. Köszöntenek titeket a szentek mind,
főként pedig a császár udvarából valók.
Megfontolandó,
hogy a Biblia képei mind arról tanúskodnak, hogy a gyülekezet, ill.
az egyház nem önálló, független társulások, hanem létük, tartalmuk
teljes mértékben Krisztustól függ. Ha nincs, aki eljegyezzen egy
lányt, akkor nincs sem vőlegény sem menyasszony. Ha nincs Jó Pásztor,
akkor a juhok teljesen szétszélednek. Ha nincs Fő, ha hiányzik a Fej,
akkor ott teljes a fejetlenség. Élő kövek híján nem lelki ház, hanem
csak egy épület épül fel.
Az egyháznak
szüksége van Krisztusra. Nélküle semmit sem tudunk tenni. (Jn 15, 5)
Krisztus teszi az egyházat egyházzá, a holtat élővé, a passzívat
aktívvá, Ő teszi helyre az életünket az egyház közösségébe állítva.
S amikor Pál az
egyház tagjait szentnek nevezi, ezt nem azért, teszi, mert a
gyülekezetek tagjai erkölcsi értelemben véve szentek voltak. A szent
arra vonatkozik, akit Isten elhívott, kiválasztott és elválasztott
ebből a világból a maga számára. Nem az a szent, akit emberek, vagy
gyülekezet, vagy egyház szentnek nevez, és szentnek tart, hanem az a
szent, aki Isten tulajdona lett.
2.
Luther Márton ennek szellemében nyilatkozott mindig az
egyházról. Lutherről, azt gondolom, mindenki tudja, hogy szerzetes,
pontosabban Ágoston rendi szerzetes volt. Erfurt városában lépett be
1505-ben a kolostor kapuján, a következő évben teszi le az szerzetesi
hármas fogadalmat (a szegénység, az egyházi felsőbbségnek való
engedelmesség, valamint a cölibátus magtartása); majd 1511-ben kerül
a wittenbergi ágostonosokhoz.
De mindez csupán
féligazság. Luther szerzetes volt, de nem csak az. Talán éppen a
katolikus ellenreformáció hatására terjedt el a köztudatban, hogy
Luther szerzetes. Azt már kevesen hangoztatják, hogy Luthert 1507-ben
pappá szentelték, tehát Luther római katolikus pap volt. És arról
egyáltalán nem szokás beszélni, hogy Luther teológiát tanult, és a
Szentírás doktora lett, teológiai tanár, aki a wittenbergi egyetemen
tanította a hallgatóknak a Szentírást. Tehát nem önjelölt
reformátorról van szó, aki fel akarta forgatni a világot, hanem tudós
teológusról, aki a saját korában elsőként tájékozódott a Szentíráson.
Ennek fényében
kell látnunk azokat a gondolatokat és fogalmakat, amelyeket Luther a
Szentírás alapján használt.
3.
Az Apostoli Hitvallásban vasárnapról vasárnapra
megvalljuk: hiszem az egyetemes anyaszentegyházat; illetve a
Níceai – Konstantinápolyi Hitvallásban, amely szintén egyetemes
keresztyén hitvallásunk, az egyházat így jellemzi: hiszem az egy,
szent egyetemes, és apostoli egyházat. Egy egyház? Egyetemes
egyház? Anyaszentegyház? Mintha a hitünk és a valóság teljesen ellent
mondana egymásnak. Hiszen nincs egy egyház, mert mi keresztyének,
vasárnapról vasárnapra külön templomban imádjuk a Krisztust, külön
szervezet vagyunk, egymástól külön intézzük az ügyeinket. Viszont
akkor miről van szó a hitvallásban?
Luther tanítása
nyomán ezért használjuk az ecclaesia visibilis, és
ecclaesia invisibilis fogalmakat. Vagyis Luther
megkülönböztette egymástól a látható, és a láthatatlan egyházat. A
látható egyház a gyülekezet, amelybe mindenféle ember beletartozik.
De a láthatatlan egyház tagjai azok, aki igazán hívők, megtértek és
újjászülettek. Ami fontos: mindegyik egyház. A kettőt meg kell
különböztetni, de nem lehet egymástól szétválasztani. Az egyházba nem
csak szentek, nem csak igazak, nem csak tökéletesek tartoznak. Az
egyház a bűnösök egyháza. Nem azért megyek templomba, mert igaz
vagyok, hanem mert Jézus Krisztusra van szükségem: az Ő bűnbocsátó
kegyelmére, vigasztaló igéjére, és a hitemet erősítő szentségekre.
4.
Ebből következik az egyház definíciója – az Evangélikus Egyház
Hitvallási Irata, az Ágostai Hitvallás szerint:
Est autem
ecclesia congregatio sanctorum, in qua evangelium pure docetur et
recte administrantur sacramenta”
Magyarul: Az
egyház a szentek gyülekezete, ahol az evangéliumot tisztán tanítják,
és a szentségeket helyesen szolgáltatják ki.
A következtetés
nagyon fontos: nem a gyülekezeti tagoktól, vagy az egyháztagoktól
lesz egyházzá az egyház, és nem is a gyülekezeti tagok hitétől, vagy
annak nagyságától és erejétől, hanem Krisztustól, az igéjétől, és a
szentségektől, amelyeket Luther nagyon találóan a látható igéknek
nevez. Egyház ott van, ahol az igékben és a szentségek által Krisztus
jelen van és munkálkodik.
Innét érthető
igazán, hogy az evangélikus és református istentisztelet
középpontjában, a leghangsúlyosabb helyen van az igehirdetés,
valamint ehhez kapcsolódóan a szentségek kiszolgáltatása, a
keresztség, és az úrvacsora.
5.
A reformátori gondolkodásban előrevivő és meghatározó volt
az egyetemes papság elve – éppen a mottóként idézett péteri
levél alapján:
1Pt.
2,9: Ti azonban választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet
vagytok, Isten tulajdonba vett népe, hogy hirdessétek nagy tetteit
annak, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el
titeket.
Péter apostol ezt
nem egy adott gyülekezet lelkészeinek írta, hanem az egész gyülekezet
közösségének. Nem a lelkipásztorok és a prédikátorok, hanem a
gyülekezet egésze a választott nemzettség, és a királyi papság. Az,
hogy az egyházban az igehirdetés szolgálatát és a szentségek
kiszolgáltatását Isten által elhívott, a teológia által felkészített,
a gyülekezet által elfogadott és beiktatott lelkész végzi, ez csupán
a jó rend érdekében van. Pál sem engedett bárkit erre a speciális, és
nagy felelősséggel járó tanítói szolgálatra, hanem erre alkalmas és
megbízható embereket kellett keresni, és felkészíteni őket a
szenteknek való szolgálatra.
És mégis, a
szolgálat nem csak az apostolok sajátja volt. Az Újszövetséget
tanulmányozva nagyon sokféle szolgálatra lelhetünk. De elegendő a
mindnyájunk által nagyon jól ismert missziói parancsot idézni:
Mt. 28, 18 –
20: Jézus így szólt: „Nekem adatott minden hatalom mennyen és
földön. Menjetek el tehát, tegyetek tanítvánnyá minden népet,
megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek
nevében,tanítva őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam
nektek; és íme, én veletek vagyok minden napon a világ végezetéig.”
Nyilvánvalóan ez a
Nagyon fontos és hangsúlyos krisztusi parancs nem csak a 12
tanítványnak szólt, hiszen akkor ma ki hirdetné az igét, ki
keresztelne és ki tanítana? Ez a parancs, a missziói parancs az
egyháznak, Krisztus Egyházának, vagyis nekünk szól. Krisztus most
ránk parancsol, nekünk parancsolja meg azt, hogy Őt prédikáljuk, és
az embereket az Ő tanítványaivá tegyük.
6.
Luther számára az egyház sohasem a kiváltságosokat, a
különösen szenteket jelentette. Nem ragadt benn a láthatatlan egyház
dimenziójában. Saját magát sem tartotta többnek sem azért, mert
tanult ember, sem pedig azért, mert ő indította el azt a lavinát,
amelyből végül reformáció kerekedett. Luther nagyon szerette az
egyszerű embereket, és szolgálatából, tanításaiból az emberek iránti
szeretete és alázata sugárzik. Az egyik példa az Asztali
beszélgetések feljegyzéseiben található, amikor Luther a jó
prédikátor tulajdonságait sorolja fel:
„A jó
prédikátornak ezeket a tulajdonságokat és erényeket kell fölmutatnia:
először is, helyesen és igazul tudjon tanítani; másodszor, jó feje
legyen; harmadszor jól forgassa a nyelvét; negyedszer jó hangja
legyen; ötödször jó emlékezőtehetsége legyen; hatodszor tudjon
elhallgatni; hetedszer bizonyos és buzgó legyen az ő dolgában,
nyolcadszor életét, vagyonát és jó hírét se vonakodjék érte
feláldozni. Kilencedszer: tűrje bárkitől a zaklatást és az
ütlegeket.”
Erasmus
Alberusnak, aki a fejedelem előtti prédikációra készült, ilyen
tanácsokat osztogatott:prédikációid mind igen egyszerűek legyenek, s
ne a fejedelemre hanem az értetlen, egyszerű, faragatlan emberekre
nézz, bármilyen legyen is a fejedelme köntöse. Én ha prédikációimban
Philipp Melanchthonra, s más doktorokra tekintenék, semmi jó nem
sülne ki belőle; hanem az én igen egyszerűen prédikálok, a
tudatlanoknak, és abból érthet akárki. Ha tudok is görögül, héberül
és latinul, mindezt akkorra hagyom, amikor tudósokkal van
találkozásom, s akkor úgy kanyarítjuk a szót, hogy még az Úristen is
elálmélkodik rajta.”
Érződik Luther
szavain, hogy minden a gyülekezetért, a gyülekezetek egyes tagjaiért
történik.
A másik példa az
egyházi vizitáció, amelyet többedmagával az 1520-as évek második
felében végzett. A tudós professzor számára nagyon fontos volt, hogy
a tényleges egyházi viszonyokat lássa, a gyülekezetek lelki életét, a
lelkészek, prédikátorok tudását, igeszerűségét. Ennek lett a
gyümölcse két hitvallási iratunk is Luther tollából: a Kis Káté, és a
Nagy káté. Ez előbbinek a Luther Által írt előszavából idézek:
Ennek a káténak
vagy keresztyén tanításnak ilyen rövid, világos, és egyszerű alakban
való megírására az a siralmas helyzet kényszerített és ösztönzött,
amelyet nemrégen, mint egyházlátogató tapasztaltam. Istenem! Mennyi
nyomorúságot láttam: az egyszerű ember különösen faluhelyen, semmit
sem tud a keresztyén tanításból, és sajnos, sok lelkész is nagyon
készületlen és alkalmatlan a tanításra. És ezeket hívják
keresztyéneknek, ezek vannak megkeresztelve, és élnek a
szentségekkel, pedig sem a Miatyánkot, sem a Hiszekegyet, sem a
Tízparancsolatot nem tudják.”
Vegyük észre:
Luther nem csak siránkozik az egyház keserves állapotán, hanem
tanítást adott a lelkészek és a gyülekezeti tagok kezébe! Tanítja az
egyházat, hogy valóban egyház legyen. Hogy ne csak a látható, a
bűneivel küszködő egyháznak legyen tagja, hanem a láthatatlannak,
amely a Krisztus teste.
7.
Luthernek az egyházról alkotott képét és gondolatait még
tovább lehetne sorolni, de most Luthernek az eddig elhangzott
gondolatai alapján próbáljuk meg levonni magunk számára, a 2004-ben
élő egyház számára a következtetést:
Mint egyháznak,
szükségünk van arra, hogy elsőként az Úr Jézus Krisztussal való
kapcsolatunkban erősödjünk meg. Isten ezért ajándékozta nekünk az
egyházat. A német nyelvben az istentisztelet szava nagyon
elgondolkoztató: Gottesdienst, Isten – szolgálat,
vagyis az az alkalom, amikor Isten szolgál nekünk. Teszi ezt az ige
hirdetésében, és a szentségekben, hogy meg jobban megismerjük Őt, és
még mélyebb legyen a hitünk. Az egyházban ébreszti fel bennünk a
missziói felelősségünket, hogy mindazt, amit eddig Tőle kaptunk, azt
másokkal is megosszuk. Az egyházban tanít, az egyházban nevel, az
egyházban szentel meg minket, hogy életünk az Ő tetszése szerint
formálódjék.
Krisztus nagy
parancsot hagyott ránk, amelyet meg kell tanulnunk a magunkénak
éreznünk. Felelősséggel tartozunk azokért az emberekért, akik nem
ismerik Krisztus megváltását, és kegyelmét. Felelősséggel tartozunk
az egyházon kívül élők iránt, mert ők a mi életünket látva nemcsak
rólunk, hanem az egész egyházról gyakorolnak kritikát.
Végezetül álljon
itt Luther Kis Kátéjából a harmadik hitágazat magyarázata:
Hiszem, hogy
a saját eszemmel és erőmmel nem tudnék Jézus Krisztusban, az én
Uramban hinni, sem Őhozzá eljutni, hanem a Szentlélek hívott el engem
az evangélium által, Ő világosított meg ajándékaival, Ő szentelt meg
és tartott meg az igaz hitben, ahogyan a földön élő egész egyházat is
elhívja, gyűjti, megvilágosítja, megszenteli, és Jézus Krisztusnál
megtartja az egy igaz hitben. Ebben az egyházban nekem és minden
hívőnek naponként minden bűnt bőséggel megbocsát, az ítélet napján
engem és minden holtat feltámaszt, és nekem minden hívővel együtt
örök életet ad. Ez így igaz!
Ámen!
|